Login

Username

Password

Forgotten your password?
Request a new one here.

Users Online

· Guests Online: 1

· Members Online: 0

· Total Members: 331
· Newest Member: Christina

View Thread

Print Thread
Endlers-Guppy.
JensW
#1 Print Post
Posted on 22-09-2013 06:58
Member

Hejsan på er alla,

Jag är helt ny när det gäller Endlers-Guppy men har blivit barnsligt förtjust i dem och har försökt lära mig en del om dem. Jag har ett 60 L för dessa underbara fiskar tillsammans med snäckor.

Det är 4 hanar varav 2 är 'double sword endlers' och 2 st 'blue cobra endlers'. Dessa hanar köpte jag från 2 olika butiker. Honorna är 2 st som också är från två olika butiker och deras färger skiljer sig åt också varav den ena är 'blond endlers guppy' och den andra är 'black endlers guppy'.

Nu till min fråga. Jag har försökt i några dagar att få tag i honor och det finns men de säljer dem endast i par!?? Varför i h-e säljer de endlers-guppy i par när man kan köpa allting annat styckvis? Jag tycker honorna är för få och hanarna är på dem hela tiden i mitt akvarium. Mår inte honorna dåligt av det? Jag har alltid köpt parvis men olyckligt nog så har två honor dött därav antalet.

Jag undrar också om det finns någon i Göteborg-Borås-Kungsbacka-Varbergsområdet som kan tänkas sig sälja honor till mig men även någon hane för jag söker även andra sorter utöver det jag har.
Edited by JensW on 22-09-2013 06:59

Micke
#2 Print Post
Posted on 22-09-2013 08:01

Administrator

Vet inte varför de säljs i par.

Eftersom du förmodligen bara har endler x guppy-hybrider tycker jag inte att du behöver leta efter endlerhonor. Köp några väl valda vanliga guppyhonor istället. Många endlerfärger är y-bundna och kommer därför hänga med från far till son, till son, till son, till son, osv. oavsett vilka honor du använder. Sen kommer även de färger som finns hos honan att synas på sönerna, så skapades förmodligen blue cobra endler tex.
Edited by Micke on 22-09-2013 08:16
/ Micke

"Well, I'll be damned. It's the gentleman guppy. You know, he's like a turd that won't flush."

http://mickesguppy.guppys.se/
JensW
#3 Print Post
Posted on 22-09-2013 08:21
Member

Tack för ditt svar. Så du menar att det är okej med vanliga guppy-honor bland endlers. Jag trodde det skulle bli fel i utvecklingen av endlers-guppy men som sagt så är jag nybörjare och nu vet jag lite mer och tackar så mycket för ditt svar.

Har fina honor i ett stort akvarium så då flyttar jag över några av dem istället.
Edited by JensW on 22-09-2013 08:34

JensW
#4 Print Post
Posted on 22-09-2013 08:40
Member

Ytterligare en fråga medan jag ändå håller på. Dessa vanliga guppy-honor är förmodligen redan parade. Vad gör jag om det blir guppy-hanar? Ska jag flytta över dem till det stora akvariet och enbart låta endlers-guppy vara kvar?

Micke
#5 Print Post
Posted on 22-09-2013 08:58

Administrator

Väldigt mycket av det som kallas endler i butik är i själva verket hybrider eller till och med vanliga guppy. Den blonda grundfärgen och cobramönstret kommer tex med all sannolikhet från guppy.

Ja, dina guppyhonor kommer inledningsvis få en del guppysöner, framförallt i första kullen, sedan bör yngel efter endlerhanarna ta över. Enklast är nog som du beskriver att gallra över guppy-guppy till guppyakvariet och låta endlerhybrider gå kvar. Det finns då såklarten överhängande risk att det slutar med två akvarium med endlerhybrider och att en del uppenbara endlerhybrider får väldigt stora fenor...
/ Micke

"Well, I'll be damned. It's the gentleman guppy. You know, he's like a turd that won't flush."

JensW
#6 Print Post
Posted on 22-09-2013 09:04
Member

Tack återigen för ditt svar!

Nu blir bilden genast mycket klarare för mig och förstår det lite bättre.

Micke
#7 Print Post
Posted on 22-09-2013 09:13

Administrator

Här finns en japansk sida med endlerhbrider:
http://nevermore2...ogspot.se/

Ganska übernördigt men det är sånt som går att göra med lite kunskap, kontakter och tur.

Oops, glömde varna. Sidan kan skapa ett beroende med många små akvarium...
Edited by Micke on 22-09-2013 09:15
/ Micke

JensW
#8 Print Post
Posted on 22-09-2013 09:49
Member

Haha, jag har redan 'råkat' hitta den sidan där du har lagt in den på en annan tråd och jag fastnade direkt och vill så gärna ha många av av dem =))

JensW
#9 Print Post
Posted on 22-09-2013 11:30
Member

Får man ställa en fråga till? Jag har fått yngel och undrar när man kan se att det är endlers-guppy eller enbart guppy? Skickar med en bild på ett yngel som jag tycker ser ut som en endlers-guppy eller är det bara så att jag hoppas att det ska vara det? Wink

http://www.ladda-...oiuxzwspc/

Micke
#10 Print Post
Posted on 22-09-2013 16:08

Administrator

Den svarta färgen i fenorna säger guppyhybrid eller guppy.
/ Micke

JensW
#11 Print Post
Posted on 22-09-2013 16:51
Member

Hmm! Finns det någon karta där man kan se t ex hur man får fram endlers-guppy? För det förvirrar mig när det heter guppy-hybrid. Hur kom den till av vilka föräldrar då?

guppy-hona med endlers-hane = guppy-hybrid?

JensW
#12 Print Post
Posted on 22-09-2013 17:28
Member

Jag tänker gå med i SGS och det funkar fortfarande med postgirot ?

Myrial
#13 Print Post
Posted on 22-09-2013 17:53
Member

Micke skrev:
Den svarta färgen i fenorna säger guppyhybrid eller guppy.

Oooh är det det! Grin

Björn
#14 Print Post
Posted on 22-09-2013 18:37

Administrator

JensW skrev:
Jag tänker gå med i SGS och det funkar fortfarande med postgirot ?

Varför skulle det inte funka?

Det funkar finfint... vi blir bara fler och fler i sällskapetSmile

MVH Björn
"Om Gud ger dig lemoner, gör lemonad"

http://www.guppys.se/bjornsblogg/index.html#home
JensW
#15 Print Post
Posted on 22-09-2013 18:47
Member

Björn, Jag ville bara dubbelkolla =)

Sätter in pengarna imorgon.

Micke
#16 Print Post
Posted on 22-09-2013 19:11

Administrator

Endler, eller egentligen wingei är en egen guppyart, fullt korsningsbar med reticulata, vanlig guppy. Wingei-honor är nästan alltid helt ofärgade (som många yngel).

Guppyhybrid/endlerhybrid är helt enkelt nånting med både wingei och reticulata i släkten.

För att se vilka täckfärger som är reticulata resp wingei behöver du bildgoogla och läsa massor för att vänja ögon och hjärna. Sedan är det förmodligen ändå omöjligt att säga att en wingei är utan guppyinkorsning eller tvärt om.

Om du får tag på wingei med fångstort så kan du möjligen vara lite säkrare på att det verkligen är wingei.
/ Micke

JensW
#17 Print Post
Posted on 22-09-2013 19:49
Member

Återigen så är jag tacksam för ditt svar.

Jag har tänkt att lära mig en del om just guppy, endlers, vildguppy och det går ju inte på en dag. Det får ta sin tid men med hjälp utav er så kanske det blir lättare och det är därför jag kommer bli medlem i SGS också.

Marcus
#18 Print Post
Posted on 22-09-2013 19:50
Member

Spana in swampriveraquatics.com och endlers-usa.com
Där ser du massa exempel på rena wingei och hybrider wingei/reticulata.
(Obs! Bilderna funkar bättre om man är reggad och inloggad på endlers-usa)

Personligen kikar jag på trycket i färgerna när jag försöker se om en guppy är ren wingei eller ej.
Wingei har liksom mer klart avgränsade grälla färger, de behöver inte vara vackrare än retciulata men de är annorlunda.. Wink , det svarta är nattsvart utan att vara sotigt. Stjärtspolen (the caudal peduncle) brukar vara smalare (inte lika högt) på wingei jämfört med reticulata, men det är inget klockrent tecken.. o.s.v.

Drabbas jag inte av en "ooh! sh*t!" känsla när jag tittar på fisken så letar jag vidare, det jag menar är att man nästan känner om det är en wingei som simmar framför en om man är en wingeinörd.

Hybriderna är nog båda hållen tippar jag, wingei hona med reticulata hane och tvärtom.
Men de med wingei pappa/farfar/far....far ser ut mer som wingei (de omtalade y-bundna wingei mönstren) så de är nog de vanligaste "endlers" man springer på i affärer.

Det har sagts förr, säger det igen. Det är i princip ingen som helst risk att man springer på en ren wingei i en vanlig zoobutik.. Jag är faktiskt lite förvånad att de röner så stor uppskattning som de gör, i regel är hybriderna intet att hänga i julgranen.

// Marcus

JensW
#19 Print Post
Posted on 22-09-2013 19:50
Member

Tänkte på en ytterligare sak som kanske den som har ansvar för 'hemsidan' och det är att tiden inte stämmer? Något galet med sommar och vintertid kanske? kl är nu 20:50 och den visar 19:50 Wink
Edited by JensW on 22-09-2013 19:51

JensW
#20 Print Post
Posted on 22-09-2013 19:57
Member

Marcus.
Tack för din beskrivning. Jag får börja nånstans och jag vet ju inte idag hur man 'undviker' för att inte få hybrider men jag får lära mig helt enkelt. Tack för länkarna och jag ska titta på dem senare.

Jump to Forum:
Render time: 0.09 seconds
4,411,468 unique visits